info@mauloc.nl     06 275 581 83

Sneeuwwitje en de 7 enters.

Waarom WIT in jouw CV de lezer verleidt.

Er was eens een werkzoeker, zijn naam was Pieter. Hij was al bijna een half jaar werkloos. Het aantal sollicitaties duizelde hem. Maar een baan vinden, ho maar. Gek werd hij ervan. Onzeker. Wanhopig!

Wat moest hij doen?

Hij wilde het wel van de daken schreeuwen; kijk naar mij! Waarom zien jullie mijn talent toch niet?

Keer op keer werd hij afgewezen. Moest hij nu toch nóg meer informatie in zijn Cv zetten? En zo zat Pieter weer uren te zwoegen op zijn Cv.

Royale teksten. De letters dansten voor zijn ogen.

Vol goede moed solliciteerde hij met zijn goed gevulde Cv op een vacature die hem geschikt leek. “Moet nu wel heel raar lopen als ze nog aan me twijfelen!’ dacht hij hardop.

De recruiter die het Cv vervolgens onder ogen kreeg, werd haast verblind. Zoveel tekst! Het benam hem haast de adem. Rap legde hij het epistel opzij. Hier had hij geen zin in. En voor Pieter het wist, zat de afwijzing al in zijn mailbox.

Pieter kon het niet geloven. Wat een teleurstelling!

Hij sloeg met zijn vuist tegen de boekenkast.

Met een klap viel er een boek uit:

Sneeuwwitje en de 7 dwergen.

En toen gebeurde het.

Pieter dacht even na en fluisterde: ‘Sneeuwwitje, wit…” 

Maar natuurlijk! Hij rende naar zijn laptop en haalde zijn Cv tevoorschijn.

Als een bezetene begon hij te…ja wat eigenlijk?

Te deleten en te enteren.

Want WIT is het toverwoord!

1.   Met witruimte verleid je de lezer

Witruimte is als het appeltje voor Sneeuwwitje. Het verleidt. Het maakt jouw Cv lekker ‘sappig’. Grote lappen tekst daar zit niemand op te wachten. Middels onderzoek (eye-tracking) is aangetoond dat een tekst met veel witruimte veel beter wordt gelezen.

2.   Help de lezer van jouw Cv

Eerlijk gezegd tekst doet er steeds minder toe. Mensen zijn visueel ingesteld. Mensen lezen niet meer, ze scannen. Dus ook een recuiter. Help je recruiter en maak je Cv ‘scannable’.

3.   Witruimte zorgt voor aandacht

Als jij jouw Cv rommelig presenteert en er teveel overbodige tekst in staat kan een recruiter niet snel vinden wat hij nodig heeft. Echt een gemiste kans!

Witruimte pas ik zelf heel bewust toe in de Cv’s die ik voor mensen op maat schrijf.

Het is mijn manier om een funnel in een Cv te creëren. Een funnel is een denkbeeldige trechter. Op die manier kan ik de tekst van het Cv organiseren, elementen ordenen en de lezer aandacht laten geven aan zaken die ik belangrijk vind om voor die persoon te benadrukken.

4.   Hoe breng je meer witruimte aan? 7 tips

–      Gebruik opsommingtekens

–      Prikkelende tussenkopjes die aansluiten bij wat een werkgever zoekt

–      Deel je Cv wat strakker in

–      Maak korte alinea’s; 3 a 4 zinnen is echt de max!

–      Wissel korte zinnen af met wat langere zinnen

–      Highlight bepaalde woorden waarop jij de aandacht wil vestigen

–      Zet hier en daar een extra enter als jij denkt dat jouw Cv zo prettiger oogt

5.   Witruimte verhoogt het leestempo

Tussenkopjes en opsommingstekens zijn vlaggetjes die houvast bieden. Die uitnodigen en om aandacht vragen. Die ervoor zorgen dat een recruiter langer naar jouw Cv kijkt, omdat het prettiger oogt.

Curriculum Vitae. Het woord zegt het al. Latijns voor levensloop. Neem de lezer van jouw Cv mee in jouw verhaal. Creëer een ‘story experience’.

Jouw vlaggetjes wijzen de weg én maken hem nieuwsgierig naar jou!

6.   Witruimte zorgt voor:

–      Betere leesbaarheid

–      Meer tekstbegrip

–      De inhoud wordt beter onthouden

–      Je kunt de aandacht van de lezer sturen

–      Jouw Cv ‘ademt’: het zorgt voor rust en een frisse indruk

Witruimte is dus zeker niet leeg of loos. Sterker nog het (ver)leidt de lezer door jouw Cv!

En Pieter?

Die werkt nog lang (of kort) maar in ieder geval gelukkig.

The Enter.

Hoe verleid jij de recruiter?